Airbus sraigtasparniai – dažniausiai sutinkami pasaulyje

Airbus Helicopters (anksčiau žinoti kaip Eurocopter Group) yra Airbus Group sraigtasparnių gaminimo padalinys. Tai didžiausias sraigtasparnių gamintojas rinkoje pagal pajamas ir turbininių sraigtasparnių gamybą. Pagrindinė būstinė yra Marseille Provence oro uoste Marignane, Prancūzijoje, netoli Marselio. Gamyba paskirstyta per kelias šalis – Prancūziją, Vokietiją, Braziliją, Australiją ir JAV. Kompanija pervadinta į Airbus Helicopters 2014 sausio 2 dieną.

Kompanija ir jos pirmtakai sukūrė didelę gamą „pirmųjų“ sraigtasparnių, tarp jų ir pirmąjį turbininiu velenu varomą sraigtasparnį; pirmąjį Fenestron technologija (propeleris sraigtasparnio uodegoje esančioje kiaurymėje) aprūpintą sraigtasparnį; pirmąjį sraigtasparnį pritaikytą skristi itin šaltomis sąlygomis; pirmąjį sraigtasparnį su Fly-by-wire technologija (saugumui sukurta elektroninė skrydžio sistema, kuri vairalazde atliktus judesius „pamatuoja ir perskaičiuoja“ ir tik tada sraigtasparnis atlieka manevrą); pirmasis sraigtasparnis su Fly-by-light sistema (atlieka tą patį, kaip fly-by-wire, tik elektros impulsai perduodami ne vieliniais laidais, o optiniais kabeliais, taip paspartinant procesą ir sumažinant svorį).

Vienas perkamiausių sraigtasparnių iš visų Airbus helicopter gaminių yra Wood-Buffalo-Helicopters-AS350-B3eAS350. Originaliai buvo vadinamas Eurocopter AS350 Écureuil (liet. voverė), Amerikoje jis buvo vadinamas AStar. Tai yra vieno variklio lengvasis sraigtasparnis sukurtas Prancūzijoje 70-ojo dešimtmečio pirmoje pusėje siekiant atsikratyti jau atgyvenusio Alouette II dizaino. Savo pirmąjį skrydį AS350 atliko 1974 birželio 27-ąją. Greitai jis buvo patobulintas Turbomeca Arriel varikliu, tuomet modelis buvo pavadintas AS350B ir buvo parduodamas visame pasaulyje išskyrus JAV, nes Federalinės aviacijos administacija neskubėjo patvirtinti šio sraigtasparnio iki pat 1977 gruodžio 21 dienos. Tą dieną buvo patvirtintas modelis AS350C (arba AStar), kuris buvo varomas Lycoming (amerikiečių gamybos) varikliu.

Per kūrimo laiką AS350 Écureuil/AStar buvo tobulinamas toliau. Kol jo  dizainas praktiškai nepatiko, dauguma vidinių sistemų tokių, kaip rotorinė sistema, varikliai ir avionika buvo tobulinamos toliau. Taip pat jis pritaikytas aukštiems skrydžiams, sėdynių komplektaciją galima pritaikyti 4-6 sėdintiesiems, varikliai yra gana mažo triukšmingumo, taip pat dideles slenkančias duris galima įmontuoti abiejuose pusėse, sritaigtasparnis pasižymi greitu pakilimo ir nusileidimo laiku – dėl šių savybių jis gali būti panaudojamas praktiškai bet kur, pavyzdžiui:

  • medicininei gelbėjimo aviacijai; ecureuil_as-350_jk04
  • žinių transliacijai;
  • oro patruliams;
  • oro pajėgoms;
  • mokymams skristi sraigtasparniu;
  • turistiniams skrydžiams virš miestų;
  • skraidymams virš saugomų teritorijų;
  • sienų apsaugai ir kt.

Taip AStar tapo geriausiai parduodamu Eurocopter’s produktu visoje JAV komercinėje rinkoje, vienu metu buvo parduodamas grubiai vienas AS350 per vieną darbo dieną.

Įdomūs faktai

2005-ųjų gegužės 14 dieną, AS350 B3 pilotuotas Eurocopter piloto-testuotojo Didier Delsalle palietė Everesto kalno viršūnę. Šis rekortas buvo patvirtintas Fédération Aéronautique Internationale (FAI – pasaulio oro sporto federacija, kuri kuruoja sportinės aviacijos, aeronautikos ir astronautikos pasaulio rekordus).

2010 metų balandžio 29 dieną AS350 B3 be papildomos įrangos išgelbėjo tris ispanų alpinistus vienu kartu Annapurna I šlaituose, Nepale, 6,9 km aukštyje. Tai tapo nauju aukštojo-gelbėjimo rekordu, kuris buvo pagerintas gelbėjant Surdashan Gautam (berankį alpinistą, kuris įkopė į daugelį didžiausių viršūnių) iš Everesto kalno po to, kai jis pasiekė viršūnę. Šis rekordas yra 7,8 km.

2014 birželio 2 dieną AS350 B3e pasiekė Meksikos rekordą sėkmingai nusileidęs Pico de Orizaba, aukščiausio šalies kalno viršūnėje.

This entry was posted in Įdomybės and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *